Комуникация и медии

Виолета Даракова заместник-председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на ЗД „Евроинс“АД пред в-к

Публикация от: 08.06.2007
Г-жо Даракова, ЗД “Евроинс”АД приключи първото тримесечие на тази година с нетна печалба от 677 хил. лв., като за сравнение за същия период на 2006 г. нейният размер е бил 158 хил. лева. Премийният приход на дружеството пък се е увеличил с 23% – до 12 677 хил. лева, а финансовите ви приходи също са скочили от 21 хил. лв. за същия период на 2006 г. до 538 хил. лв. Каква е формулата на тези успехи?
- В продължение на няколко последователни години ЗД «Евроинс» АД инвестира значителни средства в усъвършенстването на дейността си, а именно в изграждането на информационен софтуер, който работи в реално време и предоставя непрекъсната комуникационна свързаност между агенциите и централно управление, в разработването на нови продукти, които в максимална степен да отговорят на изискванията на клиентите, в тази връзка и подобряване на интеграционните процеси с останалите дружества в холдинговата структура. Освен това към момента дружеството разполага с добре изградена клонова мрежа, надежден софтуер, квалифициран персонал, адекватни нива на тарифите и система за бързо изплащане на обезщетенията.
- От данните, предоставени от КФН, става ясно, че застраховките “Каско” имат най-голяма заслуга за този ръст. Приходите от този вид застраховки са нараснали със 74.3% - до 5 652 хил. лв. , а от застраховки “Злополуки” - с 30.1%, от застраховки “Имущество” – с 26.2 процента. Това ли са основните жалони, или има и друга стратегия за развитието на портфейла ви?
- „Еврохолд България”, част от който е и ЗД ” Евроинс” АД, през изминалата година придоби редица компании в автомобилния сектор, като в момента различни дъщерни компании на холдинга притежават правата за търговия на общо шест марки. В тази връзка един от приоритетните сегменти, в който ще работим през 2007 г., е предлагането на лизингово-застрахователни продукти, съвместно с дилършип компаниите, които притежаваме.
Още в края на миналата година предложихме на софийския автомобилен пазар два нови продукта, каквито са удължена гаранция на автомобил, например заводската гаранция на „Рено” е две години, но чрез застраховка от ЗД „Евроинс” АД тя се удължава на три години, докато заводската гаранция на „ Нисан” е три години,, а след застраховката се удължава на 5 години.
Другата услуга, която предложихме, е заместващ автомобил, т.е. при наличие на техническа повреда или произшествие от пътнотранспортно произшествие, ако автомобилът не може да бъде ремонтиран във фирмения сервиз за три работни дни, чрез застраховка от ЗД „Евроинс” АД автодилърът се задължава да предостави за срока на отстраняване на повредата заместващ автомобил от същия клас. Имаме доста идеи какво още да предложим на нашите клиенти, като част от новите продукти ще са свързани с имущественото застраховане.
- В тази връзка искам да ви попитам докъде стигнаха проучванията ви за евентуално придобиване на застрахователна компания от Сърбия, Македония или Румъния. Има ли развитие по този въпрос?
- Към настоящия момент сме на етап преговори с няколко застрахователни дружества. Обсъждат се различни варианти на съвместна работа и съществуващи опции за закупуване на застрахователна компания, като основен принцип ще бъде изграждането на стройна функционираща структура, усъвършенстване на вече съществуващите застрахователни продукти, въвеждане на висок професионализъм и отлично обслужване на клиентите.
- Също така на 13 март 2007 г. ЗД „Евроинс” АД получи разрешение от КФН  за разширяване на дейността си на територията на 8 държави членки на ЕС - Австрия, Белгия, Германия, Гърция, Испания, Италия, Франция и Румъния, при условията на свободата на предоставяне на услуги. Какво стана с този ваш проект?
- Към днешна дата имаме потвърждение от Гърция, Германия, Испания и Белгия за извършване на застрахователна дейност. Следващият етап е назначаването на „fiscal representative” във всяка една от тях.
- В предишно мое интервю стана ясно също, че намеренията на дружеството ви са да сподели опита си извън България, като основните продукти, с които ще стартира, ще са „Гражданска отговорност” на автомобилистите, „Професионална отговорност” и „Медицински разходи”. Защо именно тези видове застраховки?
- ЗД „Евроинс” АД разполага с добре разработено и балансирано продуктово портфолио от над 40 различни застрахователни продукта. Имаме лиценз за 18 вида застраховки от общо 18 разрешени на българския застрахователен пазар. В тази връзка смятаме да стартираме дейността си в посочените страни с базовите застрахователни продукти, като гражданска отговорност, медицински разходи и професионална отговорност.
- Различните варианти на съвместна работа и за закупуване на застрахователни компании извън България включва ли и вашата нова стратегия за изпращане на застрахователни агенти в Атина? Бихте ли разказали нещо повече за това?
- Застрахователно дружество „Евроинс” отбеляза финала на кампанията си по „Гражданска отговорност” на автомобила за 2006 г., като подари на 80 от своите застрахователни агенти уникална 5-дневна екскурзия до Атина.
През м. октомври 2006 г. ръководството на ЗД „Евроинс” АД организира специални семинари-дискусии във всички градове на България, на които агентите на дружеството се запознаха с плановете за развитие на холдинговата структура „Еврохолд България” АД, част от която е и ЗД „Евроинс” АД. Една от основните цели на тези „срещи” бе инициирането на диалог с агентите на дружеството - да се вземат под внимание препоръките им и техните очаквания, за да се оптимизират постигнатите резултати.
Като жест на внимание и преди всичко като благодарност за положените усилия от страна на застрахователните агенти в кампаниите ръководството на дружеството обеща, че след края на кампанията по „Гражданска отговорност” за 2006 г. ще организира специална екскурзия до Атина.
В тази връзка във всяка една агенция на дружеството се проведе томбола, от която бяха изтеглени по двама агенти. Условията за участие в томболата бяха следните: участниците да не са служители на ЗД „Евроинс” АД и да имат сключени поне 10 полици, като всеки 10 полици дават по един талон за участие. Така в края на м. май 2007 г. 80 агенти ще се насладят на една незабравима седмица в столицата на Гърция – Атина, отсядайки в 4-звезден хотел. Организирани са и специални тур обиколки с екскурзовод до всички древни забележителности в района на град Атина.
- ЗД “Евроинс”АД бе единственото дружество, което пое пътя към борсата по собствена воля, като в началото на миналата година се листва на фондовия пазар чрез вторично публично предлагане на 5 млн. акции. Какво спечели от това самото дружество? А какво печелят акционерите?
- ЗД „Евроинс” АД излезе на фондовата борса след седемгодишно успешно развитие. Период, в който показвахме добри резултати, ръст на пазарния дял, добър имидж пред партньори, клиенти и регулаторни органи. Съвсем нормално бе да се направи тази стъпка, чрез която да се види резултатът от този седемгодишен труд на мениджъри, служители и акционери. Най-естественият начин да се определи цената на една компания е именно чрез листването й на борсата. В резултат на това заедно с последващото увеличение на капитала на компанията през юни 2006 г. собственият капитал на дружеството нарасна над три пъти – от 5 млн. лв. в края на 2005 г. на над 17 млн. лв. към настоящия момент. По този начин ЗД „Евроинс” АД разполага с три пъти по-висок капитал от минималните капиталови изисквания, заложени в Кодекса за застраховането. За една година ЗД „Евроинс” АД се превърна в една от най-ликвидните позиции на БФБ, през август 2006 г. влезе и в широкия борсов индекс BG 40. Трябва да отбележим, че пазарната капитализация на ЗД „Евроинс” АД, откакто е публична компания расте с динамични и устойчиви темпове и към този момент надхвърля 94 млн. лева. Сред ползите от листването на компанията е и сравнително по-лесният и бърз достъп до финансов ресурс, необходим при последващо развитие и експанзия на дружеството. Освен това съгласно международно признатите стандарти за добро корпоративно управление ЗД «Евроинс» АД непрекъснато подобрява комуникацията си със своите контрагенти, в резултат на което стана още по-открита.